Mari Singgah

Tuesday 1 May 2012

Jampi Harry Potter Berpuaka..??


Hahh...? korang sume follow tak filem Harry Potter dari dia kecik² dulu sampai la dh meningkat remaja sekarang..? Dah boleh jadi bapak budak dah.. haha... Actually, tajuk entry kali takde la 100% berkaitan entry.. hehe.. Cuma, ak nak share ngan korang je tentang jampi² yang digunakan oleh J.K Rowling dalam filem²  HP nie..
Korang tak pernah terfikir ke jampi² yg digunakan di Hogwarts ni sebenarnya ada asal-usulnya.. Rata² jampi yang digunakan adalah dari bahasa Latin. Jom kita usha² beberapa jampi yang digunakan dalam filem Harry Potter ni..



'Accio'
Jampi ini digunakan untuk memanggil barang. "Accio glass", dan gelas pun akan terbang ke arahmu. Dan seterusnya. Kata 'Accio' ternyata berasal dari bahasa Latin yang artinya 'Aku memanggil.'

'Avada Kedavra'
Jampi paling jahat yang boleh membunuh lawan. Orang tua Harry Potter mati akibat jampi ini. Dalam bahasa Aramaic, 'Avada Kedavra' bererti 'I will destroy as I speak'. Bunyinya mirip dengan 'Abracadabra', yang merupakan jampi kuno dari abad kedua yang sering dipakai untuk memanggil roh halus dan meminta perlindungan.

'Crucio'
Ini juga jampi jahat yang biasa dipakai untuk menyiksa. Dalam bahasa Latin, 'crucio' ertinya 'saya menyiksa'.

'Expecto Patronum'
Jampi penghasil patronus, satu-satunya makhluk yang boleh mengusir Dementor. Lagi-lagi jampi ini diambil dari bahasa Latin iaitu 'expecto' yang artinya 'menunggu/berharap', dan 'patronus' yang artinya 'pelindung'. Jadi kurang lebih 'expecto patronum' itu ertinya 'menunggu datangnya pelindung'.

'Expelliarmus'
Ini jampi handalan Harry Potter ketika bertempur. Fungsinya adalah untuk melepaskan tongkat sihir dari tangan musuh. Diambil dari bahasa Latin 'expellere' yang ertinya 'mengeluarkan/melepaskan', dan 'arma' yang ertinya 'senjata.'

'Impedimenta'
'Impedimenta' dalam bahasa Latin artinya 'halangan'. Jampi ini biasa dipakai untuk membuat rintangan demi memperlambat pergerakan musuh.

'Lumos'
'Lumos' artinya 'cahaya'. Jampi inilah yang dipakai kalau mahu membuat hujung tongkat sihir kita menyala seperti lilin.

'Rictusempra'
'Sempra' berasal dari kata 'sempre' yang ertinya 'selalu', sedangkan 'rictum' artinya mulut/rahang yang terbuka. Rictusempra ini dipakai untuk membuat musuh jadi terus menerus tertawa.

'Sectumsempra'
Jampi ini adalah pembalikan dari 'rictusempra'. Efeknya bukan ketawa, tapi luka-luka, kerana dalam bahasa Latin, 'sectum' ertinya 'melukai/mencederai'.

'Stupefy'
Ini juga salah satu jampi yang selalu digunakan ketika perang,tapi efeknya tidak melukai. Cuma buat bingung dan pening saja.Dalam bahasa Inggris, 'stupefy' ertinya 'pening'.

'Wingardium Leviosa'
Ini adalah salah satu jampi yang diajarkan pada murid-murid Hogwarts di tahun pertama. Fungsinya untuk membuat sebuah benda jadi terangkat mengambang di udara. Asal katanya adalah gabungan dari bahasa Inggris dan Latin. Wingardium berasal dari kata wing (bahasa Inggris) yang artinya sayap, dan arduus (bahasa Latin) yang artinya langit. Sedangkan leviosa berasal dari bahasa Latin, levare, yang artinya mengangkat/mengambil.



Haaaa....? Amacam..? Rasa² nak praktice tak jampi ni kt umah..? haha.. Mungkin ada beberapa jampi lgi yang tak disebutkan kat sini. Tapi, tak mustahil semuanya mempunyai maksud yang tersendiri.  Papepun, filem Harry Potter ni memang ditunggu-tunggu dari tahun ke tahun oleh peminat mereka sebab cerita dia memang  bestt..!!! 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...