Mari Singgah

Tuesday 1 May 2012

5 Fakta Lamborghini


Memang tak dapat dinafiakan kereta ni sangat terkenal dengan design yg cantik dan laju di jalan raya. Nak jumpa sebijik kt Malaysia ni pon susah tau.. Tapi, mst ada yang simpan angan² nak memiliki sebuah Lamborghini satu hari nanti kan..? hehe.. Jom, kita tengok beberapa fakta menarik mengenai kereta mewah ni..

Kereta yg paling laju pernah direkodkan adalah 370 kmj iaitu utk model Murcielago R-GT (kereta lumba). Manakala utk pasaran pulak adalah Murcielago LP640 berkelajuan 340 kmj. Kedua-dua kereta mempunyai V12 enjin dan lebih 6000 cc.

​Murcielago R-GT



Murcielago LP640

Pada mulanya Lamborghini adalah syarikat bebas tapi bankrup pd tahun 1978 dan dijual kepada Chrysler. Pada tahun 1998, syarikat Jerman, Audi AG, menjadi pemilik Lamborghini.

Kebanyakan model Lamborghini adalah dikeluarkan dengan V12 enjin dan model terbaru Gallardo adalah V10 enjin. Lamborghini tidak pernah keluarkan enjin kurang drpd V8 mcm kebanyakan kereta biasa.

Gallardo


Model pertama adalah 350 GTV dikeluarkan pd tahun 1963 dgn kelajuan maksimum 280 kmj, salah satu kenderaan terlaju pd masa tu. Lamborghini pertama yg lebih laju dari 300 kmj dikeluarkan pada tahun 1974 dan disebut Countach.

350 GTV

Countach


Countach, Diablo dan Murcielago semua mempunyai pintu gunting (yg boleh diangkat ke atas), tetapi tidak Gallardo. Countach & Diablo tidak lagi dihasilkan, kereta Lamborghini dikeluarkan dengan pintu gunting pada masa nie adalah Murcielago.

Murcielago


Kalau korang berminat nak tengok semua kereta² Lamborghini dari dulu sampai sekarang, boleh la melawat sini.. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...